Dakar 2024: Aleše Lopraise přibrzdily defekty, přesto dál drží druhou příčku
Posádka Aleše Lopraise s Pragou V4S DKR sváděla v první polovině sedmé etapy Rally Dakar 2024 napínavý souboj s rivaly, s nimiž v celkovém hodnocení soupeří o medailové pozice, avšak ve druhé části testu musela po dvou defektech zvolnit.
14. ledna se dakarská karavana vrátila do Davadmí, kde strávila jednu noc už na počátku soutěže, konkrétně mezi druhou a třetí etapou. Tentokrát zde končila etapa sedmá (celkem 882 km), jejíž rychlostní zkouška nejen otevřela závěrečnou polovinu rally, ale byla také druhou nejdelší speciálkou z celého letošního ročníku (482 km).
Okamžitě po dni volna, který pořadatelé dopřáli účastníkům v sobotu v Rijádu, nabírá Dakar 2024 opět nemilosrdné tempo. Speciálka sedmé etapy začínala zhruba padesátikilometrovým úsekem v relativně úzkých kaňonech s vegetací, obtížnou navigací a množstvím zvířeného prachu, následně trať zrychlila a vyvedla soutěžní vozy ze sevření skal. Později umění posádek a odolnost techniky prověřily také duny nebo rychlejší úseky s písečným podkladem, ale i záludným kamením, přičemž navigátoři měli plné ruce práce od začátku až do konce.
Aleš Loprais s Jaroslavem Valtrem ml. a Jiřím Strossem se dlouho drželi v kontaktu s Martinem Macíkem ml. a Nizozemcem Mitchelem van den Brinkem, s nimiž v průběžném pořadí soupeří o medailové příčky. Ještě na mezičase na 311. kilometru dělilo trojici nejrychlejších kamionů necelých 90 sekund, jenže pak si posádka Instaforex Loprais Praga Teamu vybrala svou porci smůly.
„Mám radost, že jsme v cíli, protože dneska jsme si to vyžrali,“ rekapituluje po dojezdu do bivaku Aleš Loprais. „První část etapy jsme jeli krásně a tahali se o vteřiny a první flek s Mitchelem van den Brinkem. Do toho Martin Macík. Bylo to hezké, i když se jelo hodně v prachu.“
„Pak přišla dunová pasáž a v ní jsme si připadali jak ve Frenštátě pod Radhoštěm o silvestrovské noci. Ozvala se jedna rána, potom druhá, jak se nám separovaly zadní pneumatiky. Museli jsme je vyměnit, navíc kolo bylo v písku potřeba podhrabat. Přitom jsme byli trošku naklonění, protože líp zastavit nešlo. Tam jsme něco ztratili. Pak už to bylo o přežití. Dojížděli jsme za tmy a bez další rezervní pneumatiky jsem musel ke konci trochu zvolnit.“
Praga V4S DKR se startovním číslem 602 tak do cíle dorazila se zhruba devatenáctiminutovým odstupem jako třetí. Přesto celkově udržela druhé místo. Od vedoucího Macíka nyní Lopraise dělí hodina a 36 minut, zatímco před třetím Mitchelem van den Brinkem má frenštátský jezdec k dobru 14 a půl minuty.
V pondělí 15. ledna zamíří Rally Dakar 2024 z Davadmí na severozápad do Háilu. Osmá etapa měří celkem 678 kilometrů a její součástí bude rychlostní zkouška o délce 458 km. Na její trati se znovu vystřídají duny a písek se šotolinou, ale chybět nebude ani záludná velmi kamenitá pasáž.
Zdroj: Zdeněk Zelenka, DakarMania.cz