Posádka Aleše Lopraise výtečně zvládla další velmi kamenitou speciálku a po druhé etapě Rally Dakar 2023 se ujala vedení v kategorii kamionů.
Dakar 2023 začal nekompromisně a organizátoři servírují závodníkům skutečně tvrdý maratonský chlebíček. Pro čtvrtý ročník na Arabském poloostrově vytyčili velmi drsnou trať, což potvrdily hned úvodní dny.
V pondělí 2. ledna soutěž pokračovala druhou etapou ze Sea Campu do Úly, která měřila 590 kilometrů. Na rychlostní zkoušce se soutěžící museli vypořádat se spoustou záludných trialových pasáží ve skalnatých horách a vyschlých řečištích, s prudkými stoupáními i sjezdy, navigačně obtížnými místy, rychlejšími písčitými úseky v kaňonech a v závěru překonali i několik menších dunových hřebenů. O obtížnosti testu svědčí dosažené časy. Nejlepší z kamionů potřeboval ke zdolání 430 měřených kilometrů přes pět a půl hodiny.
„Velmi těžká a po fyzické stránce náročná etapa. Jsme dost naklepaní, od půlky nás všechny bolely hlavy a krční páteře,“ popisuje Aleš Loprais. „Opět byla spousta kamení, proto jsme se soustředili, abychom neudělali chybu a defekt, což se podařilo. Některé výhledy na trati byly nádherné, ale celkově to bylo tak dlouhé a úmorně, že jsem se už fakt těšil do cíle.“
Praga V4S DKR se startovním číslem 508 v náročných podmínkách znovu šlapala jako hodinky a stejně spolehlivě fungovala souhra Aleše Lopraise s Jaroslavem Valtrem ml. a Petrem Pokorou.
„Riziko defektů dnes bylo veliké, ale Aleš jede s chladnou hlavou a drží se toho, co řekl už na začátku. Auto pokračuje bez vážných problémů, i když nějaká práce na něm samozřejmě večer bude, protože v kamenitých pasážích dnes pochopitelně dostalo zabrat,“ říká palubní mechanik Petr Pokora.
Posádka Instaforex Loprais Teamu se po první třetině speciálky podle mezičasů pevně usadila na druhé pozici za Janusem van Kasterenem, ale nakonec si připsala etapové vítězství, neboť Nizozemec po dojezdu do bivaku inkasoval patnáctiminutovou penalizaci, která jej ve výsledcích odsunula za Lopraise. Díky pondělnímu výkonu a výsledku se Loprais s Valtrem a Pokorou ujali vedení v průběžném hodnocení kategorie kamionů s více než dvanáctiminutovým náskokem před van Kasterenem.
„Závod je rozjetý v ostrém tempu, ale s ohledem na vyrovnanost startovního pole jsme čekali, že se to zvrhne právě tímto směrem. To se také stalo de facto už od prologu a pokračuje to dál. My se snažíme jet konstantně a uvidíme, jak se nám bude dařit. Rozhodovat se pravděpodobně bude až ve druhé polovině v dunových polích a na to se budeme koncentrovat,“ zůstává Aleš Loprais věrný strategii, kterou si tým stanovil už před soutěží.
Úterní třetí etapa zavede dakarskou karavanu z Úly dále na severovýchod do Háilu. Celkem měří 669 kilometrů a hned po startu rychlostní zkoušky (447 km) na soutěžící čeká mimořádná pasáž, o níž ředitel závodu David Castera hovoří jako o „možná nejkrásnějších padesáti kilometrech z celé rally“. Jen málokdo však bude mít čas kochat se krajinou. Posádky a jejich závodní stroje tentokrát dostanou zabrat v záludných kaňonech a na horských cestách, v průběhu speciálky vystoupají až do výšky 1305 metrů nad mořem a dosáhnout tak nejvyššího bodu na trati letošního ročníku. Měřený úsek by měl být relativně rychlejší a velmi záležet bude opět i na dovednostech a sebevědomí navigátorů, neboť ztratit správný směr ve změti horských údolí je snadné, o čemž se v okolí Háilu v uplynulých letech přesvědčili mnozí, včetně největší hvězd světových maratonských soutěží.
Zdroj: Zdeněk Zelenka, DakarMania.cz