V hodnocení sedmé etapy Rally Dakar 2023 vybojovala posádka Aleše Lopraise s Pragou druhé místo. Na svého nejbližšího soupeře dnes najela více než dvě minuty.
Po další průtrži mračen, která zasáhla okolí Rijádu v pátek večer, motocyklisté a čtyřkolkáři v pozměněné sedmé etapě (861 km) nezávodili a ze saúdskoarabské metropole do Davadmí se přesunuli pouze po spojovacím úseku. Ovšem osobní automobily, buginy a kamiony čekala další náročná rychlostní zkouška (333 km). V jejím úvodu posádky hledaly správnou cestu v malebných, ale nepřehledných kaňonech, ve druhé části se střídaly rychlé pasáže s techničtějšími a nechyběly ani kamenité úseky.
„Dnešní erzeta byla těžká, jednalo se o mix všeho. Aleš se asi výborně vyspal a náš fyzioterapeut Bohoušek mu ráno nejspíš dal hopsinkovou šťávu, protože jel excelentně! Řekl bych, že trochu zatlačil, ale bez rizika a zbytečných chyb,“ velebí palubní mechanik Petr Pokora svého pilota a jedním dechem vyzdvihuje i počínání navigátora Jaroslava Valtra ml.: „Jarda byl excelentní jako vždy. Nechápu! Já bych se jako navigátor zbláznil strachem a stresem.“
Za výborné výkony všech svých členů se posádka červenočerné Pragy V4S DKR se startovním číslem 508 sama odměnila etapovým stříbrem. Na Martina van den Brinka dnes najela dvě minuty a 37 sekund. Po akceptaci protestu van den Brinkova týmu proti penalizaci, která mu byla původně udělena po včerejší šesté etapě, vede Loprais v polovině rally před Nizozemcem o rovné dvě minuty. Vítěz sobotní etapy a průběžně třetí Janus van Kasteren ztrácí více než 22 minut.
„Letělo nám to krásně. Místy jsme si to užívali, místy mě to nebavilo, tak jsem si říkal, že musíme přidat, abychom to měli co nejdřív za sebou,“ usmívá se Aleš Loprais. „Jsme uprostřed maratonské etapy a zároveň v polovině Dakaru. Věřím, že to dotáhneme do dne volna, který je naplánován na pondělí, a po něm zkusíme i druhou půlku zmáknout tak, abychom byli v cíli spokojení.“
Maratón pro posádky, sprint pro mechaniky
V důsledku nepříznivého počasí, které v oblasti konání soutěže panuje už od úterka, nemohli pořadatelé v Davadmí vybudovat plnohodnotný bivak. Proto se dnes večer posádky budou muset obejít bez šikovných rukou ostatních členů svých týmů a své stroje přes noc umístí do uzavřeného parkoviště. Přesto se nejedná o klasickou maratonskou etapu, při níž by se soutěžící o techniku starali výhradně vlastními silami. Na spojovacím úseku mezi cílem rychlostní zkoušky a bivakem byla zřízena servisní zóna, v níž mohli mechanici na vozech alespoň dvě hodiny pracovat. Poté se však vraceli zpět do Rijádu.
„Auto jsme prohlédli, vysáli, umyli, naleštili, aplikovali jsme keramickou ochranu laku… Nic speciálního. Prostě klasickej detailing,“ žertuje nejprve tradičně pohodově naladěný Petr Pokora, ale pak vážněji dodává: „Samozřejmě jsme vyměnili pneumatiky a udělali klasický servis jako po každé etapě, byť s ohledem na omezený čas jsme museli jít podle priorit. Ale na místě mohl být celý tým, a za dvě hodiny kluci dokážou udělat prakticky cokoliv, včetně výměny turba nebo tlumičů. Každopádně moc práce jsme jim dnes nepřidělali, jen zase ta zrcátka…“
„Musím říct, že pořadatelé si s vynucenými změnami programu poradili dobře a našli docela zajímavé řešení, včetně omezeného času na servis. Díky tomu jsme najednou zjistili, že kluci zvládnou vše potřebné za hodinu,“ oceňuje organizátory i mechaniky Instaforex Loprais Teamu Jaroslav Valtr ml.
Druhou polovinu letošního ročníku dakarské rally otevře osmá etapa (824 km), která v neděli 8. ledna zavede soutěžící z Davadmí zpět do Rijádu. Rychlostní zkouška dlouhá 346 km opět nabídne přepestrou směsici terénů: od zvlněných sekcí a kamenitých úseků přes rychlé pasáže na písčitých pláních až po další dunová pole.
Zdroj: Zdeněk Zelenka, DakarMania.cz