Instaforex Loprais Team a jeho Praga V4S DKR mají za sebou dva důležité dny. Nový soutěžní speciál prošel první prověrkou v opravdových pouštních podmínkách, jaké na posádku Aleš Loprais, Khalid Alkendi, Petr Pokora čekají v následujících dvou týdnech během Rally Dakar.
Na Nový rok si členové Instaforex Loprais Teamu v přístavu v Džiddě vyzvedli soutěžní i doprovodnou techniku. Odtud zamířili rovnou do pouště na shakedown a cestou začali objevovat první ze specifik Saúdské Arábie.
„Příjemná byla cena nafty, která se pohybuje kolem čtyř korun za litr. Problém byl jinde. Nikde jsme nemohli natankovat. Buď bylo zavřeno, protože byl čas modlitby, nebo naftu neměli, takže jsme museli čekat, než ji přivezou,“ líčí palubní mechanik Petr Pokora.
Navzdory menšímu zdržení se tým už ve středu pustil do testování. K dispozici měl přibližně patnáctikilometrový okruh, který nabídl ochutnávku několika typů terénu, s nimiž je potřeba během Dakaru 2020 počítat. Po úvodu na kamenité pistě následovaly písčité úseky a středně velké technické duny s místy velice sypkým pískem.
„Na shakedown jsme dorazili jako první a díky tomu jsme si užili krásnou čistou poušť. Terén je pravý dakarský,“ pochvaluje si Aleš Loprais. „Druhý den jsme testovali společně s Kamazem, což bylo zajímavé srovnání, zvlášť když jich jede tolik za sebou.“
Lopaty ven
Nová Praga V4S DKR najezdila celkem přibližně sto kilometrů, během nichž se posádka musela vypořádat s jedinou drobnou nepříjemností, která však nesouvisela s technikou.
„Jednu věc na nás prásknu. Poprvé za dobu, co jezdím s Alešem, jsme hned první den zapadli tak, že jsme museli vyndat lopaty a auto si z písku vykopat,“ přiznává s úsměvem Petr Pokora. „Ale to byla maličkost. Zásadní je, že jsme auto odzkoušeli v náročnějším prostředí, a hlavně v teple. Fungovalo excelentně. Sžívali jsme se s terénem a vlastnostmi pragovky, které se od předchozího kamionu trochu liší.“
„Moc dobrá se mi zdá spolupráce s Khalidem, protože je klidný, velice přátelský, a navíc i manuálně zručný,“ oceňuje Pokora navigátora Alkendiho.
„Dolaďujeme drobnosti, jako jsou omezovače rychlosti nebo camelbaky. Práce je pořád dost, ale v pátek nás už čeká pouze trénink výměny pneumatik, koupel techniky a pak už se Navitelem necháme dovést na technické přejímky,“ nastiňuje Aleš Loprais další program svého týmu, který tráví dvě noci přímo v poušti a zatím si chválí i počasí. Přes den teplota stoupala až ke třiceti stupňům, v noci klesla lehce pod dvacet. Zatím se tak nenaplnila varování, podle nichž může být v Saúdské Arábii v lednu relativně chladno.
Slavnostní start Rally Dakar 2020 proběhne v sobotu 4. ledna v Džiddě. O den později je na programu první etapa a na rozdíl od předchozích ročníků nepůjde o žádnou rozcvičku na probuzení. Naopak. Mezi Džiddou a Al Wejhem absolvují účastníci třetí nejdelší etapu celé soutěže (752 km), v jejímž rámci se pojede speciálka dlouhá 319 km.
Zdroj: Zdeněk Zelenka, Dakarmania.cz