InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT

Vytvořeno05.01.2025
InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT

Dakar 2025: Drsnou úvodní etapu zvládl Aleš Loprais bravurně

Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem zvládli náročnou úvodní etapu Rally Dakar 2025 velmi úspěšně a s Ivecem v barvách InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT se usadili na druhé pozici průběžné klasifikace kategorie kamionů.

Sobotní etapa se jela jako okružní se startem i cílem v Biše. Posádky a jejich techniku otestovala rychlostní zkouška dlouhá 413 kilometrů, která účastníky soutěže provedla po rychlých šotolinových cestách, ale i po kamenitých horských stezkách, na nichž nechyběly ani vysloveně trialové pasáže. Závodilo se také v údolích mezi skalami, ve vyschlých řečištích, a nejen posádky kamionů si musely dát pozor i na záludné větve v oblastech s bujnější vegetací. Prakticky žádný z vozů se zpět do bivaku nevrátil bez menších či větších šrámů a oděrek.

„Dnes to byl skutečně masakr. Náročná trasa, těžké pisty, složitá navigace. Ale jestli má první etapa na Dakaru nějak vypadat, tak potom přesně takhle!“ míní David Křípal.

„Organizátoři to natáhli vegetací, takže auta vypadají hodně krutě. My ho máme očesané ze všech stran a hned ze začátku jsme nejspíš o strom utrhli anténu,“ vysvětluje navigátor Lopraisovy posádky důvod, proč se Iveco se startovním číslem 601 záhy přestalo objevovat na mezičasech v oficiálních aplikacích dakarské rally.

„Dnešní etapa byla opravdu výživná. Bylo tam všechno kromě dun. Stromy, skoky, díry, obtížná navigace i hodně prachu,“ potvrzuje Aleš Loprais slova svého spolujezdce.

„Asi padesát minut jsme jeli v prachu za jednou buginou. Byly to nervy, ale věřím, že i ostatní to měli hodně zajímavé. Na to, že jsme museli předjet tolik aut, včetně několika kamionů, je výsledek hodně pěkný,“ hodnotí frenštátský jezdec, jehož na druhém místě průběžného hodnocení dělí od vedoucího Mitchela van den Brinka jen minuta a čtyřicet sekund.

V neděli 5. a v pondělí 6. ledna pokračuje Rally Dakar 2025 takzvanou 48H Chrono Stage, kterou dakarští pořadatelé poprvé představili před rokem.

Jedná se o etapu, na jejíž zdolání mají závodníci celkem dva dny, přičemž po prvním z nich přenocují ve spartánských podmínkách jednoho ze šesti provizorních bivaků na trati speciálky. V něm budou mít od pořadatelů k dispozici stan, nafukovací matraci, spací pytel, pitnou vodu a skromný balíček jídla k večeři a snídani. Obejit se naopak musí bez sprchy, WC, ale i komunikace s vnějším světem, takže by neměli mít přehled o jiných soupeřích, než budou ti, s nimiž budou sdílet daný bivak.

Rychlostní zkouška této dvoudenní etapy měří pro automobily a kamiony 971 km, je vytyčena severně od Biši a její terén bude velmi rozmanitý. Kromě jiného by se posádky měly každý den popasovat s více než stovkou kilometrů v dunách.

LOPRAIS TATRA TEAM & DAKAR CLASSIC

První etapu měla v sobotu 4. ledna na programu také soutěž Dakar Classic, která se koná souběžně s Rally Dakar. Její účastníci dnes absolvovali smyčku dlouhou 384 kilometrů, v jejímž rámci prověřili své dovednosti na čtyřech zkouškách pravidelnosti a jedné navigační.

Při testech pravidelnosti jde sice v první řadě o to, aby soutěžící v maximální možné míře dodržovali na jednotlivých úsecích předepsanou průměrnou rychlost a na daných kontrolních bodech byli ve stanovený čas, ale i na těchto testech hraje významnou roli navigace. Každé bloudění samozřejmě znamená zajížďku, a ta pak také pozdní příjezd do kontrolního bodu. Ale nevyplatí se ani zbytečný spěch. Za každou vteřinu, o kterou dorazí soutěžící na kontrolní bod později (ale i dříve) následuje penalizace v podobě jednoho trestného bodu.

Při navigačním testu musejí „klasici“ co nejpřesněji sledovat předepsanou trasu a projet stanovenými waypointy, aniž by najeli zbytečné metry navíc. Trestné body inkasují za každých 100 metrů ujetých navíc oproti délce trati vytyčené pořadatelem a také za překročení maximálního času stanoveného pro daný úsek.

„Terén byl dnes hodně rozmanitý: kamení, hory, měkký písek, hodně klikaté cesty i otevřené pláně. Někde se nedalo jet rychleji než třicet kilometrů v hodině, ale místy jsme to s našimi tatrovkami švihali i stodvacítkou. Do bivaku jsme se vrátili spokojení. Fyzicky i psychicky jsme to dávali dobře, auta jela, žádný velký problém s ničím nebyl. U Pumy sice něco začalo v jednu chvíli kapat, ale pak se to zacelilo, takže vše bylo OK,“ pochvaluje si řidič „hasičáku“ Jiří Husek.

Jiřímu Huskovi, Lubomíru Dočkalovi a Dominiku Holaňovi (Tatrou 815 4×4 HAS) patří v hodnocení první etapy 5. příčka ve skupině H2 Truck. Igor Pazdera, Olga Lounová, a Milan Holaň jsou s Tatrou 815-2 „Puma“ šestí.

V následujících dvou dnech čeká maratonská etapa také účastníky Dakar Classic. Ti se sice po první nedělní části vrátí zpět do bivaku v Biše, ale své vozy budou muset odevzdat do uzavřeného parkoviště.

Zdroj: InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT

Zpět na seznam článků
Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení