Dakar 2025: Loprais druhý v maratonské etapě i průběžně
Aleš Loprais, David Křípal a Darek Rodewald s kamionem Iveco Powerstar obsadili druhou příčku v hodnocení více než tisícikilometrové druhé etapy Rally Dakar 2025 a stejnou pozici drží i v průběžném hodnocení kamionů.
Posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT výborně zvládla už úvodní část etapy oficiálně označované jako „48 Chrono Stage“ (celkem 1058 km, z toho 967 km jako rychlostní zkouška).
„Jak popsat skoro devět set sedmdesát kilometrů? Bylo toho moc! A upřímně řečeno, já si nepamatuju ani to, co bylo před pěti sty kilometry,“ směje se David Křípal a snaží se rekapitulovat události předchozích dvou dnů.
„V každém případě to už v neděli šlo dobře. Trochu jsme se zdrželi na jedné duně, ale nebylo to nic vážného. Jinak se jelo po pistách, v kamenitých řečištích a v dunách, které byly skutečně měkké, nepříjemné a zrádné. Honili jsme se s Martinem Macíkem a dojeli jsme do třetího bivaku, což bylo v pohodě,“ připomíná David fakt, že Iveco se startovním číslem 601 bylo jedním z pouhých tří kamionů, které se v neděli probily až na 546. kilometr, zatímco jejich ostatní soupeři tak daleko dojet nedokázali.
V pondělí brzy ráno odstartovala špička kategorie kamionů do zbývající části maratonské etapy, přičemž před sebou stále měla ještě více než 400 kilometrů náročné speciálky.
„Startovali jsme minutu za Macíkem a docvakli jsme ho v dunách. Celá etapa super, už to vypadalo fakt hezky, průběžně jsme i chvilku vedli, ale na nějakém 880. nebo 890. kilometru jsme se zamotali s buginami a ve vegetaci a velbloudí trávě jsme hledali jeden waypoint,“ pokračuje navigátor Lopraisovy posádky.
„Jeli jsme ve vteřinách, byla to nádherná bitva. Dneska byly hodně měkké a velmi nebezpečné duny, ale my jsme to zvládli,“ pochvaluje si Aleš Loprais.
„Při hledání waypointu, který zmínil David, nás předstihl Martin Macík a my jsme v prachu za ním udělali dvanáct kilometrů před cílem defekt,“ popisuje frenštátský jezdec klíčové okamžiky, které jeho posádku odsunuly na druhé místo v konečném hodnocení maratonské etapy.
„Ale bylo to moc hezké a jsem rád, že jsme tady a na druhém fleku, takže máme ještě prostor se zlepšovat,“ uzavírá Aleš.
Druhá příčka patří posádce červeno-černého Iveca i v průběžné klasifikaci kamionů. Od vedoucího Macíka ji po dvou ze dvanácti etap dělí necelých devět minut, před průběžně třetím Litevcem Vaidotasem Žalou má k dobru téměř celou půlhodinu.
V úterý 7. ledna opustí soutěžící Bišu, která je hostila od jejich příletu do Saúdské Arábie, a zamíří na severozápad. Třetí etapa zavede účastníky 47. ročníku dakarské rally do Hanakíjá. Cestou budou muset zdolat celkem 847 kilometrů, z nichž se 496 pojede v rámci další rychlostní zkoušky.
Trať úterní speciálky má být z počátku technická, ale následně z velké části hodně rychlá. Mělo by se tedy jednat o jednu z těch etap, po kterých bývají rozestupy v pořadí jen minimální. O to záludnější tyto dakarské dny jsou. Získat se během nich mnoho nedá, ale velmi snadno lze hodně ztratit…
LOPRAIS TATRA TEAM & DAKAR CLASSIC
Druhou část maratonské etapy absolvovali v pondělí 6. ledna také účastníci soutěže Dakar Classic. Jejich schopnosti a dovednosti tentokrát prověřily dva testy pravidelnosti a jeden navigační. A jejich výsledky posádky Loprais Tatra Teamu potěšily.
Na první pondělní zkoušce se druhým místem ve třídě H2 Truck blýskli Jiří Husek, Lubomír Dočkal a Dominik Holaň. Posádce Tatry 815 4×4 HAS se dařilo i na následujícím testu, v jehož hodnocení skončila těsně za týmovými kolegy Igorem Pazderou, Olgou Lounovou a Milanem Holaněm, kteří závodí s Tatrou 815-2 „Puma“ a tentokrát brali ve své třídě bronz. Na závěrečném navigačním testu obsadily tatrovky páté (Husek) a sedmé místo (Pazdera).
Video: DAKAR InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT - VLOG 02
Zdroj: InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT