Dakar 2025: Třetí etapové vítězství pro Lopraise
Aleš Loprais, David Křípal a Darek Rodewald byli s Ivecem v barvách InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT nejrychlejší v deváté etapě Rally Dakar 2025 a v průběžném pořadí kategorie kamionů již doslova dýchají na záda průběžně druhému Mitchelu van den Brinkovi.
Devátá etapa Rally Dakar 2025 vedla z Rijádu do Harazu a dohromady měřila 589 kilometrů. Úterní speciálka (357 km) byla celkově rychlá a k jejím hlavním úskalím patřila spousta vyjetých stop, v nichž bylo potřeba se správně zorientovat, a záludnější navigace. Ovšem už tradičně nechybělo ani několik technických a hodně rozbitých úseků, včetně drsného kamení.
Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem se však nenechali ničím zaskočit a letos již potřetí etapu vyhráli. Do cíle testu dorazili s náskokem jedné minuty a 29 sekund před Mitchelem van den Brinkem, s nímž nyní svádějí napínavý duel o druhé místo v průběžné klasifikaci.
„Začátek speciálky byl extrémně rychlý, pořád na maximální rychlost. A protože pořadatelé pouští kamiony na trať po třiceti vteřinách, jelo se v prachu, což bylo v takových rychlostech hodně riskantní,“ upozorňuje Aleš Loprais.
„Druhá část testu byla extrémně kamenitá a prašná. David v jednom místě v prachu skvěle zareagoval a díky tomu se nám podařilo skvěle trefit správný výjezd z kaňonu. Pak už jsme letěli až do cíle. Celkově to bylo náročné, ale posádka byla naprosto skvělá. David dnes zazářil!“ chválí frenštátský jezdec svého navigátora.
„Opět pěkná rozbíječka. Pořadatelé slibovali, že to bude hodně rychlé, ale místy to bylo pekelně rozbité a technické. Spousta kamení a rozbitých pist,“ doplňuje David Křípal.
„V první části nás docvakl Vaidotas Žala, tak nám trošku prášil. Potom ale udělal defekt, tak jsme se vrátili před něj. V neutralizaci nás zase zamíchali s buginami, takže posledních sto kilometrů jsme opět nedělali nic jiného, než drželi sentinel a předjížděli buginy. Místy to šlo těžko, proto jsme tam něco ztratili.“
„V závěru jsme docvakli Martina Macíka, který se následně ztratil, takže posledních padesát kilometrů jsme už jeli jako první z kamionů. Závěr byl navigátorský masakr, ale dali jsme to, jsme rádi, že jsme v cíli a tlačíme dál,“ uzavírá navigátor posádky se startovním číslem 601.
V průběžném hodnocení kategorie kamionů zůstávají Loprais s Křípalem a Rodewaldem stále třetí, ovšem od druhého van den Brinka je nyní dělí jen 4 minuty a 56 sekund.
Ve středu 15. ledna pokračuje Dakar 2025 desátou etapou z Harazu do Šubajtá (celkem 635 km). Závodníci budou vstávat velmi časně, protože je čeká více než pětisetkilometrový přejezd na start relativně krátké (115 km), ale o to náročnější speciálky, která se pojede prakticky výhradně v dunách Pusté končiny.
LOPRAIS TATRA TEAM & DAKAR CLASSIC
Do pondělní etapy z Davadmí do Rijádu nastupovali Jiří Husek, Lubomír Dočkal a Dominik Holaň jako vedoucí posádka soutěže Dakar Classic ve skupiny H2 Truck. Se zrenovovanou Tatrou 815 4×4 HAS v barvách Loprais Tatra Teamu však měli jen malý náskok před týmovými kolegy Igorem Pazderou, Olgou Lounovou a Milanem Holaňem, kteří se s replikou Tatry 815-2 „Puma“ chtěli pokusit zvrátit vývoj závodu na svou stranu.
„Pondělní etapa pro nás byla velkou výzvou, protože jsme před ní ztráceli na naše týmové kolegy jen 88 bodů. Tak jsme si řekli, že se je pokusíme stáhnout,“ říká navigátorka Olga Lounová.
„Na prvním testu jsme nasbírali navlas stejně trestných bodů jako posádka Jirky Huska, a to jen 46. Na dalším testu jsme měli smůlu, protože jsme v úzkém úžlabu dojeli pomalejší auto a v daném místě ho nešlo předjet. Tím jsme ztratili asi dvacet vteřin, za což jsme inkasovali nějaké trestné body, ale vše se spravilo na třetí zkoušce, na které jsme si připsali 150 bodů, což byl na takto dlouhém testu výborný výsledek. Díky tomu jsme byli v naší skupině v pondělní etapě první a vrátili jsme se na první pozici i v průběžném hodnocení.“
O úspěch Pazderovy posádky na zmíněném třetím testu, který měřil úctyhodných 155 kilometrů, se do značné míry zasloužila právě sama navigátorka, která na rozdíl od týmových kolegů s „hasičákem“ precizně zpracovala veškeré aktualizované informace, které všechny posádky obdržely před startem etapy.
„Tentokrát máme takové trošku smíšené pocity,“ hodnotil po pondělní etapě Jiří Husek. „Začalo to fajn, na prvních dvou testech jsme nasbírali docela málo bodů a řekl bych, že i třetí zkoušku jsme zajeli výtečně, jenomže problém byl v tom, že organizátoři tento test pozměnili a my jsme ráno k roadbooku dostali ještě tabulky s těmito změnami. Ale tyto tabulky jsou tak malinké, v autě se to třepe, takže je stejně prdlajs vidět, a my jsme starší posádka, tak jsme to projeli podle původního roadbooku. V rámci naší skupiny jela podle změněného roadbooku jenom dvě auta a z osobních aut jen asi polovina, zbytek jel stejně jako my podle původního plánu. Organizátoři připustili, že to byla do určité míry chyba z jejich strany, a řekli, že se tím ještě budou nějak zaobírat, ale zatím nám těch devět set trestných bodů zůstává.“
Před devátou etapou tak ve skupině H2 Truck vedli Igor Pazdera s Olgou Lounovou a Milanem Holaňem. Jiří Husek, Lubomír Dočkal a Dominik Holaň byli se ztrátou 727 bodů druzí. Průběžně třetí Ital Stefano Calzi nasbíral v průběhu prvních osmi etap o dalších 5088 bodů víc než Husek.
V úterý 14. ledna čekaly v etapě z Rijádu do Harazu účastníky Dakar Classic další čtyři testy pravidelnosti a jeden dunový. Obě posádky Loprais Tatra Teamu podávaly po celý den velmi vyrovnané výkony, na dvou testech byl lepší Pazdera, na dvou Husek a rozdíl mezi oběma nikdy nečinil víc než deset bodů. V celkovém součtu za celou etapu byla o pouhých 9 bodů úspěšnější Pazderova posádka, která tak velmi nepatrně zvýšila své vedení v průběžném hodnocení skupiny H2T.
Video: ONBOARD 8. ETAPA - DAKAR InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT
Zdroj: InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT