Tisková zpráva LIQUI MOLY GmbH

Vytvořeno12.10.2022
Tisková zpráva LIQUI MOLY GmbH

Proč jsou motorové oleje stále řidší a řidší a v určitém okamžiku již nemusí obsahovat vůbec žádný olej.

Vývoj směřuje ke stále řidším motorovým olejům, aby se snížila spotřeba paliva a klesly emise. Pro takový olej však musí být motor také konstruován, jinak hrozí velké škody. Motorový olej však nemůže být libovolně řídký – alespoň pokud je na bázi oleje. Oliver Kuhn, zástupce vedoucího olejové laboratoře společnosti LIQUI MOLY, vysvětluje souvislosti.

Jak je to s hustým a řídkým motorovým olejem?
Oliver Kuhn: Viskozitu motorového oleje udávají dvě čísla, například 5W-30. První číslo označené písmenem „W“ znamená viskozitu při nízkých teplotách, tedy jak tekutý olej při nízkých teplotách ještě je. Druhé číslo představuje vysokoteplotní viskozitu, tedy to, jak tekutý je olej při vysokých teplotách. Pro obě čísla platí: Čím vyšší je číslo, tím vyšší viskozitu olej má, a je tak hustší. A naopak: Čím nižší je číslo, tím řidší olej je.

Proč je motorový olej stále řidší?
Oliver Kuhn: Stojí za tím výrobci automobilů a jejich snahy o další snižování emisí vozidel. Čím je motorový olej řidší, tím menší výkon musí motor vynaložit na jeho čerpání. To snižuje spotřebu pohonných hmot. Tento efekt není velký, ale řídký olej je jedním z mnoha regulačních šroubů, kterými výrobci automobilů otáčejí, aby zvýšili účinnost svých vozidel. Naším úkolem jako výrobce olejů je vyvíjet motorové oleje, které jsou řídké a přesto poskytují potřebný výkon.

Jak ale může tak řídký olej ještě správně mazat?
Oliver Kuhn: To je možné pouze pomocí nejmodernější technologie mazání. Motorové oleje se skládají ze dvou základních komponent: základního oleje a aditivních balíčků. Dříve byl nejdůležitějším nositelem výkonu v motorovém oleji základní olej, dnes to jsou aditivní balíčky. V případě nízkoviskózních olejů jsou to právě ony, které zajišťují nejen čištění a ochranu proti korozi, ale také chlazení a mazání. Základní olej, tedy vlastní olej, je pak sotva více než jen nosná kapalina pro aditivní balíčky. Moderní oleje se skládají téměř z jedné třetiny z aditivních balíčků.

Co se stane, když tak řídký olej naliji do motoru, který pro něj není konstruován?
Oliver Kuhn: Pokud k tomu motor není konstruován, rozhodně byste to neměli dělat. Pak je totiž olejový film pro motor příliš řídký. Není nosný a způsobuje trhání mazacího filmu. Prasklý olejový film znamená výrazně zvýšené opotřebení, které může vést až k zadření ložisek. To pak generuje následné škody, a dokonce i obrovské poškození motoru.

Co se stane, když do motoru doplním příliš hustý olej?
Oliver Kuhn: Vlastní mazání je zde menším problémem, kromě toho, že se zvyšuje spotřeba paliva. Aby se však hustý olej protlačil malými olejovými kanálky určenými pro řídký olej, musí olejové čerpadlo pracovat intenzivněji. V důsledku toho může dojít k jeho přetížení a poškození. A pak je motor zcela bez mazání.

Jak poznám, který olej je pro dané vozidlo ten správný?
Oliver Kuhn: To se lze dozvědět z příručky, kde je uvedeno, jaká specifikace oleje je požadována. Nebo napoví bezplatný průvodce výběrem olejů na www.liqui-moly.com. Stačí jen pár kliknutí a člověk hned získá přehled vhodných olejů.

Jak řídký může motorový olej vůbec ještě být?
Oliver Kuhn: To je zajímavá otázka. Nejnižší viskozita, která je aktuálně specifikována pro motorový olej, je 0W-8. To už je téměř jednorozsahový olej. Problémem je zde kromě mazání především odpařování, protože čím je olej řidší, tím snadněji se odpařuje. U 0W-8 lze tuto rovnováhu téměř zachovat. Pro ještě nižší viskozitu by pravděpodobně byla zapotřebí zcela jiná chemie, která by již nebyla založena na oleji. Olej 0W-8 je každopádně omezen na japonský trh. Specifikace pro 0W-8 zatím zveřejnila pouze Japonská organizace pro automobilové normy (JASO), ale dosud tak neučinila ani Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), ani americká API. Kromě toho je 0W-8 určen výhradně pro benzinové motory. Pro vznětové motory je v současné době olej s nejnižší viskozitou 0W-20. Je to způsobeno vyšším zatížením tlakem.

Tak řídké motorové oleje jsou vidět především u automobilů. Jak je to u motocyklů, užitkových vozidel a lodí?
Oliver Kuhn: Zdaleka nejvíce práce na vývoji nízkoviskózních motorových olejů probíhá v odvětví osobních automobilů. U užitkových vozidel se trend směrem k řidším olejům projevuje také, ale mnohem pomaleji. Zde panují velké obavy, že úspora paliva bude vykoupena vyšším opotřebením. V případě motocyklů trend také směřuje k řidším olejům, ale pouze do xW-30. Důvodem je také skutečnost, že motorový olej v mnoha modelech maže také převodovku, a proto musí mít speciální vlastnosti. A lodě obecně nepotřebují nízkou viskozitu při nízkých teplotách – málokdo se vydává na vodu při teplotě minus 20 °C. Kromě toho se technologie lodních motorů nemění tak rychle jako u automobilů.

O společnosti LIQUI MOLY
LIQUI MOLY nabízí celosvětově jedinečně široký sortiment chemie pro auta s přibližně 4 000 výrobků: motorové oleje a aditiva, maziva a pasty, spreje a autokosmetiku, lepicí a těsnicí materiály. Společnost LIQUI MOLY, založená v roce 1957, vyvíjí a vyrábí výhradně v Německu. Tam je znovu a znovu volena nejlepší značkou olejů. Firma prodává své výrobky ve 150 zemích a v roce 2021 hospodařila s obratem 733 mil. eur.

Peter Szarafinski, Head of Media Relations international, LIQUI MOLY GmbH

Zpět na seznam článků
Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všePodrobné nastavení