Nová velká výzva pro Ouředníčka:
DO DAKARU!
Místo podesáté na Dakar poprvé do Dakaru! Další velký úkol čeká v závěru letošní závodní sezony na jezdce dálkových rally Tomáše Ouředníčka. Devítinásobný účastník Rally Dakar se totiž letos rozhodl pro změnu, místo na Arabském poloostrově bude tentokrát na přelomu roku bojovat v Africe. „Rozhodli jsme se jet na závod Africa Eco Race, chceme vidět skutečný Dakar,“ říká pilot stáje Toyota Gazoo Racing Czech. „Nikdy jsem v Dakaru nebyl, a dojet tam ve stopách zakladatele Rally Dakar Thierryho Sabina byl vždy můj velký sen,“ doplnil jezdec.
V senegalském Dakaru původně končila světoznámá Rally Paříž–Dakar. Ta začala psát svou historii v roce 1978 a vydobyla si pověst nejtěžšího motoristického podniku planety. Kvůli obavám o bezpečnost účastníků se však v roce 2009 už jako Rally Dakar přesunula ze severozápadní Afriky nejdřív do jižní Ameriky, od roku 2020 se závodí v Saúdské Arábii na Středním východě. Trasa původní soutěže do senegalské metropole však neosiřela, od přelomu let 2008 a 2009 se zde koná závod Africa Eco Race. Jeho vznik neinicioval nikdo jiný, než legendární pilot Formule 1 a také dvojnásobný vítěz Dakaru Jean-Louis Schlesser. „Africa Eco Race je jediný mezikontinentální závod, který si uchovává původní hodnoty vzájemnosti, přátelství a dobrodružství,“ zdůraznil Ouředníček.
YouTube: The beauty of Africa Eco Race | #AER24
Podle Ouředníčka, který začal získávat dakarské zkušenosti na prvním jihoamerickém Dakaru, nelze v Saúdské Arábii, kam se Rally Dakar v roce 2020 přestěhovala, příliš očekávat, že závod nabídne po pěti letech možnost objevovat nová místa. „Na africké půdě máme oproti tomu možnost zažít atmosféru původních maratonských soutěží. Afriku miluji a možnost zde závodit mne vždy lákala. V Africe jsem na závodě Morocco Desert Challenge vybojoval své vůbec největší vítězství a do Afriky se vždy velmi rád vracím,“ vysvětluje.
Na start se Tomáš Ouředníček postaví ve speciálu Toyota Hilux GR V8 elitní kategorie T1+, dlouholetého navigátora Davida Křípala v letošní sezoně nahradil Lukáš Barták. Společně absolvovali například zářijový závod Baja Morocco. „Tam jsem si opět uvědomil, jak je Afrika krásná,“ říká pilot.
Soutěž Africa Eco Race je zařazena do kalendáře akcí Mezinárodní automobilové federace FIA a pravidelně se jí účastní velké postavy světového motoristického sportu. Startovní ceremoniál se uskuteční 28. prosince v Monaku, a poté se celý závodní peloton přepraví z Francie lodí do Afriky.
Trasa zavede závodníky do hloubi severozápadní Sahary, po jedenácti etapách a téměř čtyřech tisících měřených kilometrů v Maroku, Mauritánii a Senegalu končí závod 12. ledna u ikonického Růžového jezera nedaleko senegalského hlavního města Dakar.
Technici týmu Toyota Gazoo Racing Czech nyní intenzivně připravují závodní stroj, posádka pracuje zejména na fyzické kondici. „Velice se do Afriky těšíme. Určitě to bude velmi těžký, dlouhý a rozhodně dobrodružný závod. Všem našim fanouškům můžeme slíbit, že budeme bojovat v duchu našeho týmového hesla Nikdy to nevzdám a věřím, že to bude pro všechny velký zážitek,“ uzavřel Tomáš Ouředníček.
Tomáš Ouředníček
Závodní kariéra Tomáše Ouředníčka začala v roce 2008, kdy se stal navigátorem Miroslava Zapletala. Posádka tehdy dokončila první společný Dakar na neuvěřitelném 7. místě a 3. v kategorii vozů s benzinovými motory. Tento rekordní zápis do historie českého motorsportu čekal na vyrovnání devět dalších ročníků.
V roce 2014 skončil Tomáš Ouředníček na 4. místě mezi navigátory v celkovém hodnocení Světového poháru FIA a obsadil první místo v seriálu Mezinárodního mistrovství Maďarska. V té době se však již rozhodoval o přesedlání na místo pilota, Dakar 2016 absolvoval s vozem Hummer H3 EVO s navigátorem Pavlem Vaculíkem. Ve své kategorii vyhráli Mezinárodní mistrovství Maďarska a obsadili druhé místo v sérii závodů Středoevropské zóny Mezinárodní automobilové federace FIA.
V sezoně 2017 začal závodit ve Fordu Ranger společně s Davidem Křípalem pod vlajkou německého týmu South Racing a hned v tomto roce vyhráli Morocco Desert Challenge, druhý největší závod na světě. S mottem Nikdy to nevzdám absolvovala posádka ve Fordu další tři Dakary, nejvýraznějším úspěchem bylo 17. místo a 8. místo v kategorii T1.1 v roce 2019.
Od roku 2021 závodí Ouředníček ve voze Toyota Hilux, o dva roky později se stal jezdcem nového týmu Toyota Gazoo Racing Czech s vozem elitní kategorie T1+. První Dakar v novém speciálu Toyota Hilux GR T1+ byl poznamenán banální chybou mechaniků, v jejímž důsledku byla posádka nucena přečkat noc v poušti a ve velmi dobře rozjetém závodě tak ztratila šance na překonání svého dakarského maxima. Během letošního roku se rozhodl po sedmi letech odejít navigátor David Křípal, nového navigátora získal Tomáš Ouředníček v Lukáši Bartákovi.
Z devíti účastí na Rally Dakar přivezl Tomáš Ouředníček osm medailí. S týmovým mottem Nikdy to nevzdám na kapotě odstartoval Ouředníček v roli pilota do Rally Dakar šestkrát, a pokaždé dovedl závodní stroj až na cílovou rampu.
Zdroj: Newsletter Ultimate Dakar Racing