V maďarské oblasti Papoc – Kapuvar byla závodem RIVERSIDE BAJA zahájena závodní sezóna roku 2022.Tento podnik patří nejen do maďarského šampionátu, ale také do FIA Central Europe Zone (CEZ).
Nečekaně využili tuto příležitost také Tomáš Ouředníček s navigátorem Davidem Křípalem. Tým ULTIMATE DAKAR s podporou jihlavské Toyoty HS Automobil totiž připravil svůj vůz TOYOTA LandCruiser 120 pro nového zahraničního klienta, ale ten se z osobních důvodů nakonec zúčastnit nemohl, a naše česká posádka se na poslední chvíli rozhodla vůz kategorie T2 otestovat v ostrém závodě.
„Náš oblíbený maďarský podnik RiverSide Baja jsme se rozhodli využít pro otestování nových pneumatik od společnosti Pneu Kafka a vyzkoušení nového nastavení podvozku,“ rozhodnutí na poslední chvíli komentoval Tomáš Ouředníček. „Nikdy jsme v kategorii T2 nejeli a proto jsem se těšil, jak se s touto výzvou popereme, zvlášť v těžkých podmínkách rozblácené trati,“ dodal navigátor David Křípal.
Předpověď počasí byla totiž na Maďarsko velmi špatná a ve skutečnosti byla trať po intenzivních deštích ještě horší, než se čekalo. Navíc těžké podmínky doplnil silný ledový vítr. Po zvládnutí technických přejímek začal závod dvěma krátkými rychlostními zkouškami. Hned v první se podařilo naší posádce předjet svého konkurenta s Toyotou Landcrusier 200 (V8), který startoval minutu před nimi. V další zkoušce se náskok podařilo ještě zvýšit a tak mohla česká posádka v sobotních zkouškách počítat s časovým náskokem a začít testovat různá nastavení a měnit dvě různé sady pneumatik.
Trať vlivem silného větru začala pomalu osychat, pršet už nemělo, zato v poslední rz začalo slabě sněžit. Pátá rychlostní zkouška byla po nehodě motorkáře zrušena úplně. Česká Toyota Landcruiser vydržela i tuto rozbitou a rozblácenou trať, na rychlých úsecích se dokonce dostala i na maximálku 162 km/h, spolehlivě dojela do cíle a vyhrála všechny rychlostní zkoušky.
Tomáš Ouředníček a David Křípal s pohodlným náskokem 14:31 získali 1. místo ve své kategorii T2 a připsali si tak maximum bodů do středoevropského šampionátu FIA CEZ i do Mistrovství Maďarska.
Smůlu a současně štěstí měla druhá posádka s vozem Hummer H3evo. Vůz rumunské posádky Mihai Ban – Ion Catalin totiž přijel na RiverSide prakticky rovnou z rally Dakar. Z logistických důvodů nebylo možné vůz přepravit na servis a repasi do dílen UltimateDakar v České republice. Mihai Ban se rozhodl, že zkrátka odstartuje bez kontroly vozu. Po absolvování první rychlostní zkoušky (4. místo T1) ale začal motor vydávat zvuky, které předznamenaly konec v tomto závodě. Týmoví mechanici se pokusili motor otevřít a po dlouhém zkoumání se závada a příčina klepání ukázala: přidřený mechanismus časování. Kdyby byl k dispozici náhradní díl, byla by oprava jednoduchá, ale v tomto momentu to znamenalo pro Rumuny konec v závodě. Velké štěstí, že se toto nestalo na Dakaru!
„Po dlouhé době v kabině závodního vozu a úplně poprvé v T2. To byla cenná zkušenost, myslím, že jsme vůz doladili a získali jsme nová data o pneu a podvozku, užíval jsem si Davidovu dokonalou navigaci. Škoda, že nedojela do cíle naše rumunská posádka, ale velkou radost mám také z výsledku T1 a celkového pořadí, kde zvítězil Mirek Zapletal s Markem Sýkorou.“ Hodnotí Tomáš Ouředníček
Navigátor David Křípal dodává: „Prostorná a tichá kabina, dobře odladěný podvozek, ale samozřejmě mnohem nižší tempo, než na které jsme zvyklí z T1. Landcruiser je spolehlivý stroj a závod jsme si s Tomášem užili. První místo je krásná odměna. Po dlouhé době jsme dali dohromady spolehlivou partu skvělých a poctivých mechaniků a náš úspěch je rozhodně jejich velkou pochvalou.“
Zdroj: Tým Ultimate Dakar Racing