Pátou medaili za úspěšné zvládnutí nejtěžšího motoristického podniku na planetě si přiváží ze saúdskoarabské Rally Dakar navigátor týmu ULTIMATE DAKAR David Křípal. Přestože chtěl letošní ročník absolvovat v oddechovějším tempu v doprovodném voze, nakonec se opět ocitl v ostrém závodním rytmu. „Stalo se to přímo uprostřed silvestrovského prologu. Závod už byl v plném proudu, když se francouzský tým Offroad Concept začal shánět po navigátorovi s platnou licencí. Netrvalo to snad ani hodinu, a už jsem seděl v ostré závodní bugině vedle Francouze, kterého jsem vůbec neznal,“ popisuje čtyřicetiletý navigátor.
Na arabský poloostrov letos David Křípal vyrazil v doprovodné Toyotě Land Cruiser po boku „svého“ pilota Tomáše Ouředníčka. Hlavním účelem bylo poznat zázemí továrního týmu Toyota Gazoo Racing a Overdrive Racing, jehož součástí se již zanedlouho stanou. Jako alternativní varianta přicházel v úvahu i rychlý záskok. A k tomu také došlo. „Navigátor francouzského týmu měl problém s licencí a tak se stalo, že jsem narychlo vyřídil administrativní přejímku a za pár minut jsem měl na sobě jeho helmu, kombinézu a dokonce i ponožky. Jen sedmačtyřicítky boty jsem si musel narychlo půjčit od posádky, která už měla prolog za sebou,“ popsal Křípal.
Po boku jezdce Antoine Gallanda obsadili v bugině třídy T1.2 hned v první etapě devatenácté místo. „Je neuvěřitelné, jak to zvládli. Antony neumí skoro nic anglicky, David zase francouzsky. Kdyby spolu mluvili česky, vyšlo by to nastejno,“ komentoval Ouředníček. „Později jsem se naučil některé základní věci o změně směru a vzdálenostech francouzsky, zbytek byl v angličtině,“ doplnil s úsměvem Křípal.
Zatímco v úvodu auto fungovalo bezchybně, v dalších velmi těžkých etapách dostal Křípal možnost potvrdit pověst zručného mechanika a také to, že pro něj stále platí týmové motto „nikdy to nevzdám“. „Měli jsme takové technické problémy, že to kolikrát znamenalo téměř konec v soutěži. V poušti nám třeba praskla hadice na dohušťování kol, jindy zase vytekl veškerý olej z motoru. Vždy jsme to ale s vypětím všech sil nějak zvládli,“ popsal navigátor.
Největší problém ale francouzskočeskou posádku potkal v poslední etapě. „Za jízdy se utrhlo zavěšení kola. Naštěstí se nám nic nestalo, ale auto nemělo brzdy ani funkční řízení. Dvě hodiny jsme ztratili opravou, pak jsme ještě zapadli a spálili spojku. Naprostá beznaděj,“ popsal navigátor.
I v této situaci však posádka dokázala auto dostat do pojízdného stavu a do cíle poslední etapy celého Dakaru dojela jako úplně poslední stroj z celé soutěžní karavany. „Na Davida jsem velmi hrdý. Dosáhl neuvěřitelného skóre pěti startů a pěti dojetých Dakarů,“ vyzdvihuje Tomáš Ouředníček.
Zdroj: Newsletter Ultimate Dakar Racing